Zoveel moet je bewegen voor je gezondheid

Iedereen weet dat voldoende bewegen goed is voor de gezondheid. Maar hoevéél moet je eigenlijk bewegen om gezond te zijn? Een hamvraag die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) recentelijk grondig onder de loep heeft genomen1 2.

E

ind november 2020 werden nieuwe bewegingsaanbevelingen uitgebracht met een duidelijke boodschap: jong, oud, gezond, zwanger, chronisch ziek of met een beperking, allemaal zijn we er fysiek en mentaal bij gebaat om – binnen de mate van het mogelijke – voldoende te bewegen. Zo helpt regelmatig bewegen voor het behouden van een gezond gewicht, betere nachtrust en minder risico op depressie, diabetes en kanker. Ook mensen met een chronische ziekte of beperking kunnen vermijden dat hun aandoening erger wordt en zelfs pijn verlichten door voldoende te bewegen3. Het is in dit geval aangeraden om dit verder met je arts te bespreken.

Hoeveel beweeg je dan best?

Als gezonde volwassene beweeg je idealiter per week 150 tot 300 minuten aan matige intensiteit. Matige intensiteit? Daaronder valt bijvoorbeeld wandelen, elektrisch fietsen of rijden in een rolstoel aan een stevig tempo. 5 dagen per week 30 minuten matig bewegen levert je dus voldoende beweging op. Beweeg je aan een hogere intensiteit door bijvoorbeeld te gaan hardlopen, stevig doorfietsen of te touwspringen, dan is 75 tot 150 minuten beweging voldoende om gezond te zijn. Als extraatje kan je nog wat bijkomende beweging inplannen door trappen te nemen, een halte te vroeg af te stappen met het openbaar vervoer zodat je dat laatste stukje nog kan wandelen of je boodschappen te dragen in plaats van een winkelkarretje te nemen.

Elke beweging, hoe klein dan ook, kan een positief gezondheidseffect hebben

Bewegen op maat

Natuurlijk hebben peuters heel andere beweegnoden dan 65-plussers of mensen met een beperking. De nieuwe aanbevelingen passen daarom hun richtlijnen aan per leeftijdscategorie: baby’s, peuters en kleuters, kinderen en jongeren, volwassenen en 65-plussers. En voor het eerst zijn er ook concrete aanbevelingen voor zwangere en pas bevallen vrouwen, en mensen met ziekte of een beperking. Zo vindt iedereen de weg naar bewegingsadvies op maat4. Ook wordt het belang van natuur en meer buiten spelen voor kinderen en jongeren in de verf gezet. Een terechte focus, aangezien kinderen 70% minder buiten spelen in vergelijking met het jaar 19835. Daar komt dan nog bij dat de coronacrisis een negatieve invloed heeft op beweging binnen elke bevolkingsgroep.

Elke stap telt

De eerdere richtlijn om te bewegen in blokken van minstens 10 minuten wordt niet langer als maatstaf gebruikt. De WHO erkend dat elke beweging, hoe klein dan ook, een positief gezondheidseffect kan hebben. Parkeer dus zeker de auto wat verder of neem tussendoor een wandelpauze van een paar minuutjes. Zeker wanneer je langdurig stil zit. Het regelmatig onderbreken van langdurig zitten is immers eveneens essentieel voor je algemene welzijn en optimale slaap. Zo is het aangewezen om iedere 20 à 30 minuten even recht te staan of rond te lopen. Benieuwd hoe het staat met jouw beweging? Via de ludieke beweegstest kan je nagaan of je voldoende beweegt. Een volledig overzicht van de nieuwe beweegaanbevelingen vind je terug via het Vlaams Instituut voor Gezond Leven.

Revogan - Allsan-pate-pasta

Allsan broodbeleg 320 g aardbei

Allsan® broodbeleg aardbei, een bron van vezels met 70% fruit en 30% minder suikers. Zonder bewaarmiddelen en uniek dankzij de extra toegevoegde vezels.

 

Meer info

Bronnen
1 Vlaams Instituut Gezond Leven, “Hoeveel moet ik bewegen voor mijn gezondheid?”: gezond leven licht toe op basis van nieuwe WHO-aanbevelingen, https://www.gezondleven.be/nieuws/hoeveel-moet-ik-bewegen-voor-mijn-gezondheid-gezond-leven-licht-toe-op-basis-van-nieuwe-who-aanbevelingen, 10/02/2021.
2 World Health Organisation, “WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance”, https://www.who.int/publications/i/item/9789240014886, 2020
3 Vlaams Instituut Gezond Leven, “Hoeveel beweeg je best als volwassene? en wat met stilzitten?”, https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag/beweegadvies-volgens-leeftijd/beweegadvies-voor-volwassenen-18-tot-64-jaar/hoeveel-beweeg-je-best-als-volwassene-en-wat-met-stilzitten, 2021
4 Vlaams Instituut Gezond Leven, “Beweging & sedentair gedrag”, https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag#meer-bewegen, 2021.
5 Het grote buitenspeelonderzoek, https://www.youtube.com/watch?v=gm8_2lClSHs, 2020.

Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende beweegt? Help anderen door je ervaringen en tips te delen op Instagram et Facebook!