Wat als je handen zouden vertellen hoeveel je mag eten?

Et si votre main vous indiquez quelles quantités manger?

Vergeet de keukenweegschaal. Voortaan bepaal je de porties op je bord met … je handen! Uit de lucht gegrepen, zeg je? Absoluut niet. Deze raad komt van ernstige Britse onderzoekers en helpt je misschien wel om minder te eten.
Ken je de uitdrukkingen ‘een wolkje melk’ of ‘een mespuntje zout’? Wel, voortaan eet je ook ‘een handpalm kipfilet’ of ‘twee duimpjes cheddar’! De British Food Foundation raadt in haar gids ‘Find your balance’1 aan om je handen te gebruiken als maatstaf voor de juiste porties op je bord. Je handen zijn namelijk een handig hulpmiddel om gezonder te eten, geld uit te sparen en minder eten te verspillen.

Eten we te veel calorieën per dag?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben de meeste mannen en vrouwen per dag respectievelijk 2500 en 2000 calorieën nodig. Niet meer dan dat. Die cijfers drukken uit hoeveel wij nodig hebben om ons energieverbruik te compenseren en gezond te blijven. Natuurlijk zijn dat slechts gemiddelden. We hebben allemaal persoonlijke behoeften en die hangen af van verschillende factoren zoals leeftijd, gewicht, grootte, gezondheid en beweging.
Uit het wereldwijde onderzoek van de British Food Foundation2 blijkt dat de individuele porties van veel voedingsmiddelen en dranken in de supermarkt de laatste decennia zijn toegenomen. Zo wegen sommige muffins tot wel 130 g, terwijl dat vroeger nog 85 g was. Een kant-en-klare lasagne weegt vandaag 39% meer dan vroeger3. Dat zorgt ervoor dat we meer eten. Zo consumeren de Britten dagelijks 200 à 300 calorieën te veel.4

Quantités à manger avec les mainsHanden klaar en … eet!

De onderzoekers van de British Food Foundation wilden de consument een handje helpen en hebben daarom een methode uitgewerkt waardoor je thuis eenvoudig uitgebalanceerd eet. Wat heb je daarvoor nodig? Je handen. Die heb je toevallig altijd bij.
Nu hebben we niet allemaal dezelfde handen, maar mensen met kleine handen zijn vaak iets kleiner en hebben dus minder calorieën nodig (en het omgekeerde geldt voor grote mensen). Dat heeft de natuur dus goed gedaan!

Je handen? Handig om gezonder te eten, geld uit te sparen en minder eten te verspillen.

Praktisch: welke hoeveelheden mogen we eten?

In haar gids verdeelt de British Food Foundation voedingsmiddelen in vier categorieën en zegt ze meteen ook hoeveel porties je ervan mag eten:

  • groenten en fruit: 5 porties of meer
  • zetmeelhoudende producten (bv. pasta, rijst, brood, aardappelen): 3-4 porties
  • eiwitten (bv. peulvruchten, vis, eieren, vlees): 2-3 porties
  • melkproducten (bv. melk, kaas, yoghurt): 2-3 porties

Net om die porties te meten, heb je je handen nodig. Zo meet je één portie voor de volgende voedingsmiddelen:

  • Pasta en rijst: twee handen vol voor één portie. Spaghetti: vorm met je duim en wijsvinger een cirkel ter grootte van een muntstuk van € 1. De pasta die in de cirkel past, volstaat.
  • Groenten en fruit: een handvol.
  • Kaas: twee stukken ter grootte van je duim.
  • (Ontbijt)granen: zo’n drie handen vol per kommetje.
  • Aardappelen in de oven: één vuist.
  • Vlees en vis: een gegaard stuk vlees of vis mag niet groter zijn dan de helft van je gestrekte hand.

Die hoeveelheden zijn richtlijnen voor gezonde volwassenen, maar afhankelijk van je persoonlijke kenmerken (sportief, veel zittend werk, oudere, overgewicht …) zal jouw voedingsevenwicht er behoorlijk anders uitzien. Consulteer vast en zeker een gezondheidsprofessional om samen de balans op te maken.

Revogan - PREFLATINE-OK® 72 TABLETTEN / TABLETTES

Preflatine-OK®

Kun je complexe koolhydraten zoals granen, groenten en peulvruchten moeilijk verteren? Preflatine-OK® is een voedingssupplement op basis van het enzym alfa-galactosidase. Het helpt je bij het afbreken van bepaalde complexe suikerketens en vermijdt daardoor gistingsprocessen en gasvorming.

Meer weten

Bronnen
1B. Benelam, M. Wiseman, Size matters: Developing portion size guidance for consumers, Nutrition Bulletin, 10 januari 2019.
2British Heart Foundation, Portion distortion: How much are we really eating?, 2013.
3British Food Foundation Find your balance – get portion wise!, januari 2019.
4Public Health England, Calorie reduction: the scope and ambition for action, maart 2018.

Je handen gebruiken als maatstaf voor porties … Wat vind jij ervan? Deel je mening op Facebook en Instagram!