Waarom vrouwen slechter slapen dan mannen

Mannen en vrouwen hebben een andere slaaproutine. De kans is groot dat je deze uitspraak al gehoord hebt of zelfs aan den lijve ondervond. Er zijn verschillende redenen waardoor vrouwen het onderspit moeten delven als het aankomt op een goede nachtrust.

Vanaf de puberteit worden de verschillen in slaappatronen tussen mannen en vrouwen pas echt duidelijk. Dat impliceert dat hormonen wel eens de “boosdoener” kunnen zijn voor een slechtere nachtrust.

Hormonen beïnvloeden ons slaappatroon

En inderdaad, de typisch vrouwelijke hormonen, zoals estradiol – een vorm van oestrogeen – en progesteron, staan voor een deel in voor het regelen van de slaap-waakcyclus1. Schommelingen in de hormoonhuishouding kunnen dus ook een invloed hebben op het slaappatroon en het verstoren van de nachtrust. En het zijn nu net deze hormoonfluctuaties die bij vrouwen veel meer voorkomen dan bij mannen. Denk maar aan de menstruatiecyclus, zwangerschap of menopauze. Mannen hebben daarentegen een veel constantere hormoonbalans.

Schommelingen in vrouwelijke hormoonlevels dragen bij aan het verstoren van de nachtrust

Psychosociale factoren en nachtrust

Niet alleen hebben vrouwen meer slaap nodig dan mannen, vrouwen slapen doorgaans moeilijker in, worden vaker wakker ’s nachts en ondervinden langere periodes van slapeloosheid2. Dat kan bijvoorbeeld doordat vrouwen gemiddeld meer nachtelijk piekeren over de problemen van de dag, die ze dan ook moeilijker kunnen loslaten. Ook slapen vrouwen over het algemeen minder diep wanneer er kinderen in de buurt zijn3. Dit noemt men ook wel eens ‘instinctieve waakzaamheid’. Het vrouwelijk geslacht is eveneens gevoeliger aan psychische aandoeningen zoals burn-out, depressie en angststoornissen4. Deze factoren kunnen ook gaan interfereren met je nachtelijk patroon en hebben een negatief effect op je slaapkwaliteit.

Menopauze en nachtrust

Ook in deze levensfase komen veranderingen in de hormoonhuishouding roet in het eten strooien als het aankomt op slaaproutine. De hoeveelheid progesteron en oestrogeen gaan immers afnemen. Een verlaagde concentratie van deze vrouwelijke hormonen draagt bij aan een slechtere nachtrust.  Zo hebben postmenopauzale vrouwen doorgaans een grotere kans om vaker wakker te worden, wat resulteert in een gefragmenteerde slaap en een lagere kwaliteit van slaap. Ook de welbekende kenmerken van de overgang, zoals opvliegers en nachtelijk zweten, kunnen de nachtrust grondig hinderen.

Wat doet ouder worden met onze slaaproutine?

Bij het ouder worden verandert vaak het ritme van onze biologische klok. Een effect dat ook gerelateerd wordt aan hormonale veranderingen en dus ook een invloed heeft op ons slaapritme. Op die manier gaat onze ingebouwde biologische klok zich gewoonlijk een uurtje vroeger afstemmen. Denk maar aan grootouders die meestal als een van de eersten ’s ochtends present zijn. Toenemende ouderdom is eveneens geassocieerd met een lichte en gefragmenteerde slaap. Gedeeltelijk is dit effect terug te brengen naar een verminderde hoeveelheid van het slaaphormoon melatonine. Melatonine neemt namelijk gradueel af wanneer we ouder worden5.

Good night Pour mieux dormir, songez à la mélatonine

Revogan Spray Good Night®

Een combinatie van melatonine, passiebloem en melisse die bijdragen tot een goede en gezonde nachtrust. Voedingssupplement in de vorm van een mondspray, makkelijk in gebruik. Zorgt voor onmiddellijke opname door het mondslijmvlies.

 

Meer info

Bronnen
1 Martino Pengo, Christine Won, Ghada Bourjeily, «Sleep in Women Across the Life Span», Chest. 2018; 154(1):196-206.
2 Barbara Caldwell, Monica Ordway, Lois Sadler, Nancy Redeker, «Parent Perspectives on Sleep and Sleep Habits Among Young Children Living With Economic Adversity», J Pediatr Health Care. 2020; 34(1):10-22.
3 Martino Pengo, Christine Won, Ghada Bourjeily, «Sleep in Women Across the Life Span», Chest. 2018; 154(1):196-206.
4 Nancy Redeker, «Sleep Health in Women of Childbearing Age», J Womens Health (Larchmt). 2020 ;29(3):430-434.
5 Maurice Ohayon, Mary Carskadon, Christian Guilleminault, Michael Vitiello, «Meta-analysis of quantitative sleep parameters from childhood to old age in healthy individuals: developing normative sleep values across the human lifespan», Sleep. 2004; 27(7):1255-73.

Heb jij het ook zo moeilijk om voldoende te slapen? Deel jouw ervaring met andere lezers op onze Instagram en Facebookpagina’s!