Nachtelijke krampen: focus op mogelijke oorzaken


Je ligt rustig te slapen tot een intense pijn in je been je abrupt uit je slaap haalt … Ai, je krijgt een nachtelijke kramp! Wat zijn de mogelijke oorzaken? En wat kun je eraan doen?

E

en kramp is een onwillekeurige, plotse, intense en pijnlijke spiersamentrekking die enkele seconden tot enkele minuten duurt.
Over het algemeen komt dit fenomeen voor bij sporters in volle inspanning, maar de krampen kunnen ook ’s nachts opkomen wanneer het lichaam in rust is … Je nachtrust wordt voor minder verstoord!
De spieren die het meest getroffen worden door nachtelijke krampen zijn de kuitspieren. Maar je kunt in alle beenspieren krampen krijgen, zoals die van de tenen, de voeten en de dijen.

Wat zijn de oorzaken van nachtelijke krampen?

Tot op vandaag is het moeilijk om de precieze oorzaken van nachtelijke krampen te achterhalen. In meerdere onderzoeken werden echter enkele risicofactoren vastgesteld:

  • Intensieve lichaamsbeweging, wat spiervermoeidheid kan veroorzaken.
  • Verkeerde stretching van een koude spier.
  • Een tekort aan of onevenwicht in minerale zouten (calcium, magnesium en kalium).
  • Onvoldoende hydratatie, wat kan leiden tot een verminderde werking van de spieren. Water draagt namelijk bij tot het transport van noodzakelijke voedingsstoffen voor de spieren (waaronder minerale zouten).
  • De inname van bepaalde medicijnen die het gehalte aan minerale zouten in het lichaam doen afnemen (diuretica, laxeermiddelen, cholesterolverlagende medicatie …).
  • Zwangerschap, met name omdat zwangere vrouwen vaak te kampen hebben met veneuze insufficiëntie. De bloedcirculatie in de spieren verloopt dan minder vlot.

Nachtelijke krampen zijn vaak onschuldig. Aarzel echter niet om je arts te raadplegen.

Veelal onschuldige oorzaken …

Vaak zijn nachtelijke krampen op zich onschuldig. Naast het ongemak dat ze met zich meebrengen, hebben ze dan ook niets verontrustends. Als je echter geregeld last hebt van nachtelijke krampen en/of als ze heel pijnlijk zijn – zeker als ze opkomen in complete rusttoestand – aarzel dan niet om je huisarts te raadplegen. Die kan de nodige onderzoeken uitvoeren om na te gaan of je niet aan een ernstigere aandoening lijdt (bv. chronische veneuze insufficiëntie, arteriële aandoeningen …).

Er komt een kramp op, wat doe ik?

De eerste reflex is de spier in kwestie stretchen tot de kramp verdwijnt. Als je bijvoorbeeld kramp krijgt in je kuitspier, richt dan je voet naar je been toe met behulp van je hand. Als je kramp krijgt in een teen, je voet of je dij, kan het eveneens helpen om recht te gaan staan en enkele stappen te zetten. Het is belangrijk dat je voorzichtig en zacht te werk gaat, zodat je geen letsels veroorzaakt in je spieren of pezen. Naast stretching kun je eveneens je spier van laag naar hoog gaan masseren, om de bloedcirculatie te bevorderen.

Bronnen
– Richard e. allen, MD & Karl a. kirby, MD, Nocturnal Leg Cramps, American Family Physician, 15 augustus 2012.
– Dr Gavin Young, Leg cramps, BMJ Clinical Evidence, 15 mei 2015.
– Mayo Clinic staff, Night leg cramps, Mayo Clinic.
– What to know about leg cramps at night, Medical News Today, 12 september 2019.

Co-enzym Q10 + Magnesium

Co-enzym Q10 is een natuurlijke component die voorkomt in onze voeding en waarvan de lichaamseigen productie vermindert met de leeftijd. Deze unieke formule is verrijkt met elementair magnesium en draagt bij tot een normale werking van de spieren, een normaal energieleverend metabolisme en tot slot vermindering van de vermoeidheid.

Meer info

Werd jij al eens uit je slaap gehaald door een kramp? Heb je tips om een kramp te verhelpen? Word lid van onze Revogan-community op Facebook et Instagram en deel je tips met ons!