Suiker, een veelzijdig ingrediënt

Glucose, lactose, fructose … Er bestaan heel wat verschillende types suiker, maar je vindt ze niet altijd duidelijk terug op het voedingsetiket. Tijd om de geheimen van suiker te onthullen!

V

oor ons lichaam is suiker een onmisbare bron van energie. Suiker hebben we nodig om onze spieren en organen te doen werken, maar ook en vooral voor onze hersenen, die amper energie halen uit andere stoffen zoals vetten en eiwitten. Maar in de voedingsindustrie worden zogenaamde ‘toegevoegde suikers’ ook voor andere doelen gebruikt: als zoetstof, vulmiddel, stabilisator of bewaarmiddel.

Een lesje chemie

De begrippen ‘suikers’ en ‘gluciden’ zijn generieke termen voor een aantal verschillende stoffen:

  • Monosachariden: bestaan uit één molecule, zoals glucose (zit in de meeste gesuikerde voedingsstoffen en is van nature aanwezig in het lichaam), fructose (zit in vruchten en onder meer honing) en galactose (zit voornamelijk in melk).
  • Disachariden: bestaan uit twee moleculen, zoals suiker in melk of lactose, die bestaat uit een galactosemolecule en een glucosemolecule.
  • Polysachariden: bestaan uit talloze moleculen, met als beste voorbeeld zetmeel, het hoofdbestanddeel in aardappelen en brood.

Monosachariden en disachariden worden ook ‘enkelvoudige suikers’ of ‘snelle suikers’ genoemd. Ze worden snel opgenomen door de slijmvliezen van het spijsverteringsstelsel en zijn zoet van smaak. Polysachariden worden dan weer ‘meervoudige suikers’ of ‘trage suikers’ genoemd en zijn meestal niet zoet van smaak.

Suiker heeft veel namen

Naast de chemische term voor suiker, gebruikt men vaak de volgende benamingen:

  • Geraffineerde of bewerkte suikers: dit is bv. suiker die gewonnen is uit suikerriet of suikerbiet, zoals kristalsuiker. Dat zijn ook meestal de ‘toegevoegde suikers’.
  • Natuurlijke suikers: dit zijn niet-bewerkte suikers, zoals in honing of ahornsiroop.
  • Van nature aanwezige suikers: dit zijn suikers die al aanwezig zijn in een vers product, zoals in fruit.

Het is beter om producten met toegevoegde suikers te vermijden.

Zijn er goede en slechte suikers?

Het antwoord is nee: het lichaam verwerkt suiker op dezelfde manier, of dat nu uit een glas frisdrank, thee met honing, of een appel komt. Maar omdat een appel ook vezels en vitaminen bevat, is het een gezondere bron van suiker dan frisdrank of snoep.

Om het eenvoudig te houden: ons lichaam haalt voldoende suikers uit producten waar die van nature aanwezig zijn (groenten, fruit, melk) en het is beter om producten met (veel) toegevoegde suikers te vermijden. Te veel suiker kan leiden tot tandbederf en overgewicht, wat dan weer het risico op diabetes of andere gezondheidsproblemen verhoogt.

Suiker op voedingsetiketten

Op een verpakking zijn er steeds twee belangrijke zaken te vinden:

  1. De ingrediëntenlijst. Ingrediënten worden opgelijst van ‘veel’ naar ‘weinig’. Als suiker vooraan in de lijst staat, is het dus een belangrijk ingrediënt van dat product. Maar let op: ook glucosesiroop, dextrose, maltodextrine, honing, agavesiroop, melasse en palmsuiker zijn allemaal suikers. Een kritische blik is dus belangrijk!
  2. De voedingswaardetabel. Hierin staat hoeveel calorieën, eiwitten, vetten, vezels, koolhydraten, vitaminen en mineralen een product bevat, meestal per 100 gram en/of per portie. Bij koolhydraten staat een getal, gevolgd door ‘waarvan suikers’. Meestal zijn dat toegevoegde suikers.

Allsan® peperkoek

Allsan® peperkoek is een gezonde, vezelrijke light peperkoek die tot 30% minder suikers bevat. Zonder kunstmatige zoetstoffen en vetarm. Ideaal bij het ontbijt of als vezelrijk tussendoortje.

Meer info

Wil je letten op je voeding? Weet dan precies wat je eet. Meer tips vind je op onze blog, maar ook op Facebook en Instagram!