(Opnieuw) gaan sporten: hoe maak ik een vlotte start?

Sommigen moeten in september terug naar de schoolbanken, anderen slaan dan weer aan het sporten! Heb je besloten dat het tijd is voor een topconditie? Kies voor een sport die bij je past en verschijn voorbereid aan de start. Dat is immers de sleutel tot volhouden.

Een sport die bij je gezondheid past

Is sporten gezond? Ja, als je gezond beweegt. Het gebeurt vaak dat je enthousiast aan het sporten slaat, maar na enkele weken of maanden kampt met overbelastingsletsels.

Onze tips:
  • Roep de hulp in van een coach. Een coach stelt een persoonlijk sportschema op dat afgestemd is op jouw niveau en demonstreert de correcte bewegingen. Onder begeleiding boek je voortgang aan jouw eigen tempo. Een persoonlijke coach kan je helpen om bepaalde doelstellingen te behalen, zoals enkele kilo’s vermageren, je algemene uithoudingsvermogen verbeteren, de armspieren ontwikkelen enz.
  • Soms kan het raadzaam zijn een sportmedisch onderzoek te ondergaan, bijvoorbeeld als je de laatste vijf jaar geen beweging meer hebt gehad, overgewicht hebt, aan een hartaandoening lijdt enz.
  • Leef gezond: zorg ervoor dat je voldoende slaapt, gezond eet, niet rookt en met mate alcohol drinkt.

Het is bovenal belangrijk om plezier te beleven aan sport … Sport is niet alleen zwoegen en zweten!

Een sport die bij je doel past

Wat wil je opbouwen? Is er een bepaald aspect van je conditie dat je in het bijzonder wilt trainen, zoals uithoudingsvermogen? Of wil je eerder aan soepelheid, snelheid of kracht werken? En welke sport moet je dan kiezen?

Onze tips:
  • Wandelen, lopen, aerobics: deze sporten vragen een behoorlijke inspanning van het hart en zijn uitstekend geschikt om de uithouding op te bouwen. Sporten als tennis en voetbal verbeteren de uithouding alleen als je voldoende meters aflegt.
  • Zwemmen: zwemmen is erg geschikt om het lichaam soepel te houden. Van zwemmen krijg je ook krachtige arm- en schouderspieren.
  • Fietsen: doordat het gewicht gedragen wordt, is fietsen dé sport bij uitstek voor mensen die kampen met overgewicht. De gewrichten worden immers gespaard.
  • Badminton: deze sport bestaat vooral uit korte, explosieve reacties waardoor de hartslag al snel gaat stijgen. Om enigszins ernstig te kunnen spelen, is ook een zekere basisconditie nodig.

Een sport die je echt leuk vindt

Als je de beslissing genomen hebt om te beginnen sporten, is het vooral belangrijk om een sport te kiezen waarbij je je goed voelt. Mensen durven weleens te vergeten dat sport niet alleen zwoegen en zweten is. Kies een sport omdat die bij je past, en niet om iemand anders te plezieren … Negatieve sportervaringen kunnen het prille enthousiasme in de kiem smoren! Positieve sportervaringen zijn dan weer ideaal voor de motivatie.

Onze tips:
  • Overdrijf niet als het ergens pijn begint te doen.
  • Na een training hoef je niet afgepeigerd te zijn, je moet er net een goed gevoel aan overhouden.
  • Zorg voor voldoende afwisseling om de trainingen vol te houden.
  • Sport samen met anderen, bijvoorbeeld met vriend(inn)en of familie. Een training kan net zo goed een gezellig onderonsje zijn, wat voor wederzijdse aanmoediging zorgt.

Met dank aan Eva Maenhout, mental coach in topsport

Revogan - Coenzyme® Q10 Spiruline

Coenzyme Q10 + Spiruline®

Co-enzym Q10 is een natuurlijke component die voorkomt in onze voeding en waarvan de lichaamseigen productie vermindert met de leeftijd. Deze unieke formule is verrijkt met spirulina, vitamines B, vitamine D3 en foliumzuur. Geeft je spieren de boost die ze nodig hebben.

Meer weten

Welke sport beoefen jij? En vanwaar die keuze? Leg het ons uit via Facebook en Instagram!