Ontzeg jezelf niets en val duurzaam af!

Maigrir durablement, halte aux interdits

Zonder complexen je zwemkleding of festivalshort aantrekken … voor velen is het dé uitdaging van de zomer. Om daarin te slagen, hebben sommigen de neiging om een ‘mirakeldieet’ te beginnen. Maar pas op voor een nieuwe gewichtstoename na zo’n dieet! Zin om definitief af te vallen? Kies dan voor gezonde voedingsgewoonten op lange termijn, zonder je iets te ontzeggen.
T

wee weken voor je op vakantie vertrekt, een maand voor een trouwfeest … heel wat mensen tellen af wanneer ze een dieet beginnen. Hun doel: overtollige kilo’s in een recordtijd verliezen. Een belofte die gedaan wordt door heel wat zogenaamde ‘mirakeldiëten’. Maar als het mirakel geschiedt, is het vaak van korte duur. De schuldige? Het jojo-effect. Dit betekent dat iemand de kilo’s die hij tijdens een restrictief dieet afgevallen is, er opnieuw bij krijgt, zelfs nog meer. Volgens een onderzoek1 komt dat bij 80% van de afvalpogingen voor.

Onmogelijk vol te houden

Waarom doet het jojo-effect zich voor? Er bestaat een eenvoudige uitleg: het is onmogelijk om zichzelf levenslang alles te ontzeggen. Er komt altijd een moment waarop de frustratie te groot wordt om een te streng dieet te blijven volgen. Het resultaat: we geven toe aan de pasta of de chocolade die we ons ontzegden, en die bijna een obsessie geworden waren. We hervallen in ons oude eetpatroon … en ook de kilo’s vliegen er weer aan! Dat gaat vaak gepaard met een gevoel van schuld en mislukking.

Geen enkel voedingsmiddel mag een taboe worden.

Prodia topping chocolat

Een gebrek aan matigheid

Bovendien zijn diëten die aangeprezen worden door vrouwenbladen of mond-tot-mondreclame niet afgestemd op het individu. Het gaat hierbij om standaard voedingsprogramma’s die geen rekening houden met ieders persoonlijke voorkeuren. Bovendien pakken ze de oorzaken van bepaalde vormen van gewichtstoename niet aan. Gulzigheid, frustratie, verveling of stress kunnen namelijk een rol spelen en iemand er onder meer toe aanzetten om te eten wanneer hij geen honger heeft. Het is belangrijk dat wie wil afvallen, daar rekening mee houdt.

Betere gewoonten aannemen

Een verbetering van je voedingsgewoonten om duurzaam je ideale gewicht te bereiken, vereist een diepgaande verandering van je gewoonten. Gedaan met drastische inspanningen gedurende een korte periode! Het komt erop aan om dagelijkse reflexen te kweken voor een gezonde en evenwichtige voeding die de behoeften van je lichaam respecteert. Om daarin te slagen, wordt aanbevolen om je te laten bijstaan door een professional (diëtist, voedingsdeskundige …). Samen vinden jullie betere voedingsgewoonten, die je op lange termijn kunt volhouden. Het gewichtsverlies zal langzamer (één of twee kilo per maand), maar duurzamer zijn. Bingo!

Enkele principes

  • Maak van geen enkel voedingsmiddel een taboe. Mirakels bestaan niet. Het is nodig om je consumptie van zoete en vette voedingsmiddelen te beperken om je calorie-inname te verminderen. Maar in plaats van jezelf pleziertjes te ontzeggen, verander je beter je manier van eten. Als je bijvoorbeeld van chocolade houdt, ontzeg je dat dan niet. In plaats van een reep in één keer te verorberen, geniet je langzaam maar volmondig van één of twee stukjes … Intens plezier verzekerd!
  • Eet veel fruit en groenten: weinig calorieën, rijk aan verzadigende vezels, gezond … Fruit en groenten hebben enkel maar voordelen! Vermijd daarentegen zoveel mogelijk bereide gerechten, zoals kant-en-klaarmaaltijden.
  • Luister naar je lichaam, vooral wanneer het geen honger meer heeft en je enkel nog geleid wordt door gulzigheid. Houd dus op met eten wanneer je verzadigd bent en verminder de inhoud van je bord.

prodia chocolat

Prodia® Topping chocolade

Het Prodia®-gamma werd speciaal ontwikkeld voor mensen die een vet- en/of suikerarm dieet volgen. Prodia topping is zeer laag in calorieën, vet- en natriumarm. Gezoet met maltitol.

Meer info

Bronnen:
1Anastasiou CA, Karfopoulou E, Yannakoulia M, Weight regaining: From statistics and behaviors to physiology and metabolism, Metabolism, 2015 Nov;64(11):1395-407.

Ontdek onze vijf (eenvoudige) tips om slank de zomer in te gaan! En aarzel niet om je aan te sluiten bij de Revogan-community op Facebook en Instagram!