Fruit en groenten: vijf tips om hun vitamines te behouden

Fruits et légumes: 5 conseils pour préserver leurs vitamines

De beste manier om zoveel mogelijk vitamines binnen te krijgen, is veel fruit en groenten op het menu zetten. Maar door bepaalde consumptiegewoonten kan men die waardevolle voedingsstoffen afbreken. Welnu, hoe kunnen we peren of wortels eten om er ten volle voordeel uit te halen?

1.Eet verse groenten en fruit

Bewaar je groenten en fruit niet te lang. Eet ze zo snel mogelijk op nadat je ze gekocht of geplukt hebt (als je groene vingers hebt). Zelfs in de koelkast daalt de voedingswaarde van heel wat groenten en fruit vrij snel. Sommige moet je binnen de twee tot drie dagen na aankoop consumeren, zoals frambozen en asperges. Andere behouden hun voedingsstoffen langer dan een week, zoals abrikozen en artisjokken.
En invriezen? Deze methode heeft amper invloed op het vitaminegehalte van groenten en fruit. In het ideale geval worden ze zo snel mogelijk na de oogst ingevroren.

2.Houd de schil eraan

Schil je graag je appel voordat je die opeet? Weet dan dat 25% van de voedingswaarde verloren gaat als je je fruit en groenten schilt met een mes. Zonde, toch? Wel, sla het schillen voortaan over en neem enkele voorzorgen:

  • kies voor biofruit en -groenten die geen pesticiden bevatten,
  • spoel je groenten en fruit onder stromend water om het aantal aanwezige micro-organismen te verminderen, en droog ze af met een propere handdoek of met huishoudpapier.

Als je toch fruit of groenten zonder schil verkiest, schil ze dan met een dunschiller waarmee je een veel dunnere schil krijgt.

3.Eet rauwe groenten en fruit

Ideaal is om je fruit en groenten onbewerkt te eten of in de vorm van rauwkost. Als je ze niet op de juiste manier bereidt, kan een deel van de vitamines namelijk verloren gaan. Je behoudt de maximale voedingswaarde als je je groenten en fruit puur eet.
Bovendien biedt het eten van rauwe groenten en fruit het voordeel dat hun voedingsvezels voor een groter verzadigingsgevoel zorgen en de vetabsorptie verminderen, wat het risico op te hoge cholesterol vermindert.

Een appel met een mesje schillen, zorgt voor een verlies van 25% aan voedingsstoffen!

4.Houd de kooktijd zo kort mogelijk

Als je voor je gerecht toch groenten of fruit moet bereiden, houd de kooktijd dan zo kort mogelijk. Stoom je voedingsmiddelen of bereid ze in een snelkookpan. Op die manier behoud je namelijk het best de vitamines. Hoe langer de kooktijd, hoe meer voedingswaarde verloren gaat.
Kook je met een (gewone) pan? Gebruik dan een deksel om de warmte optimaal te verdelen. Kies bovendien voor een soort pan die heel weinig vetstof nodig heeft.

5.Koop lokaal

Als je fruit en groenten koopt die lokaal worden geteeld, zitten die vol vitamines. Ze krijgen namelijk de tijd om het maximum aan voedingsstoffen uit de grond te halen, aangezien ze pas rijp worden geoogst. Anders is het gesteld met groenten en fruit uit verder afgelegen landen: die voltooien hun rijpingsproces tijdens het transport per vrachtwagen, ver van het veld. Vermijd dus om peren te kopen uit Argentinië of tomaten uit Marokko die gekweekt worden in massaproductie. Koop lokaal bij een boer uit je buurt!

Fruits et légumes: 5 conseils pour préserver leurs vitamines

Allsan® broodbeleg

Allsan® broodbeleg 4-vruchten, een bron van vezels met 70% fruit (krieken, aardbeien, frambozen, rode bessen) en 30% minder suikers. Zonder bewaarmiddelen en uniek dankzij de extra toegevoegde vezels.

Meer info

 

En jij, wat doe jij om alle voedzame eigenschappen van je fruit en groenten te behouden? Deel het met ons op onze sociale netwerken Facebook en Instagram!