Even diep ademhalen bij stress!

Contre le stress, respirez profondément!

Het dagelijks leven is er de laatste decennia niet eenvoudiger op geworden – we werken vaak lang en laat. Bovendien willen we actief zijn en een leuk sociaal leven hebben, en goed zorgen voor onze naasten. Kortom, we verwachten veel van onszelf en elkaar, en dat leidt soms tot stress. Maar hoe gaan we daarmee om?
Volgens een onderzoek van de socialistische mutualiteiten in 2018, heeft ongeveer twee derde van de Belgen last van stress, en voor ongeveer 1 op 4 personen is die problematisch. Langdurige stress kan een impact hebben op je geestelijke en lichamelijke gezondheid, en leiden tot bijvoorbeeld angststoornissen, burn-out, depressie, hoge bloeddruk, hoofd- of rugpijn, en ook soms tot een verhoogde vatbaarheid voor infecties.

Wat heeft je ademhaling met stress te maken?

Ademhalen gebeurt zonder erbij na te denken, en wordt geregeld door je autonome zenuwstelsel. Dat zorgt voor de opname van zuurstof en de verwijdering van koolzuurgas. Bij stress ga je soms ongemerkt sneller en minder diep ademen, ook wel hyperventileren genoemd. Daarbij krijg je meer zuurstof binnen, en wordt er te veel koolzuurgas uitgestoten. Wat dan? Je hebt daar misschien niet altijd direct last van, maar soms kan dat bv. duizeligheid, tintelende vingers en lippen, of hartkloppingen veroorzaken. Als je vaak hyperventileert, kan dat ook langetermijngevolgen hebben, zoals vermoeidheid, chronische (spier)pijn, of benauwdheid.

Voor veel ademhalingsoefeningen heb je niet meer dan een paar minuutjes per dag nodig.

Je goed voelen door goed te ademen

Ademhalingstechnieken worden al eeuwenlang toegepast bij verschillende methodes om de fysieke en mentale gezondheid te verbeteren – denk bijvoorbeeld aan yoga, meditatie en mindfulness.
Bij stress is het natuurlijk het best als je de oorzaken kunt aanpakken, maar dat gaat helaas niet altijd. Indien de stress zodanig ernstig is dat je thuis of op het werk niet meer kunt functioneren, bespreek je dat best met je huisarts. Maar voor tijdelijke of matige stress is er gelukkig een simpele manier die kan helpen. Enerzijds om het gevoel van stress te verminderen, anderzijds om de negatieve gevolgen van stress, zoals een hoge bloeddruk, tegen te gaan. Het komt erop aan rustig te blijven ademen, letterlijk!

Welke oefeningen kun je doen?

Er bestaan heel wat ademhalingsoefeningen! En die hoeven per dag niet meer dan een paar minuutjes te kosten. Sommige kun je zelfs toepassen terwijl je in de rij van de supermarkt staat of onderweg op de tram of bus. Het is best om in een ontspannen houding te zitten of liggen. Enkele voorbeelden:

  • Adem langzaam en diep in door de neus, en adem uit door de mond. Doe dat tien keer. Maak bij het uitademen een zacht blazend geluid, op de letter f: fffffff.
  • Sluit je ogen, en houd gedurende één minuut je aandacht bij je ademhaling. Je moet niets veranderen, gewoon opmerken hoe je in- en uitademt. Na verloop van tijd kun je dat verlengen tot enkele minuten.
  • Leg je hand boven je navel, en adem rustig in door de neus gedurende vier tellen. Let erop dat het je buik is die ruimte maakt voor je inademing, en niet je borstkas of schouders. Adem ook rustig weer uit, via neus of mond, gedurende vier tellen. Als dat goed gaat, kun je de duur van de ademhalingen verlengen.

Fit-O-Relax®

Voor wie op zoek is naar mentale rust. Bevat melisse (om te ontspannen en voor een goede slaapkwaliteit), passiebloem (om in slaap te vallen en voor een goede nachtrust) en kamille (voor haar rustgevende en ontspannende eigenschappen).

Meer info

Last van stress? Ervaar het positieve effect van een bewuste ademhaling! Er zijn ook apps die je hierbij kunnen ondersteunen. Deel gerust je ervaringen of tips op onze Facebook en Instagrampagina’s !