Eiwitten: de bouwstenen van ons lichaam

Protéines Eiwitten

Je lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Een belangrijk deel hiervan zijn eiwitten. Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen die je lichaamscellen en weefsels nodig hebben om te groeien en te herstellen.

2
4 op 24 uur is je lichaam in de weer om cellen en structuren af te breken en opnieuw op te bouwen. Fundamentele bouwstenen van deze processen zijn onder andere eiwitten, ofwel proteïnen.

Eiwitten zijn essentieel om goed te kunnen functioneren

Wist je dat ongeveer 15% van je lichaam bestaat uit eiwitten?1 Meer nog, elke lichaamscel is opgebouwd uit eiwitten. Zo vormen proteïnen de basis voor je botten, haren en nagels, maar ook voor bloedvaten, spieren, organen, hormonen en enzymen. Daarnaast zijn eiwitten ook noodzakelijk voor spiergroei, herstel van de spieren, bescherming van weefsels en ondersteuning van je immuunsysteem.

Proteines Eiwitten

Eiwitten zijn lange aminozuurketens

Eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende aminozuren die een lange keten vormen. Zo zijn er een twintigtal aminozuren die de mens nodig heeft2. Veel aminozuren kan je zelf aanmaken, die worden aangeduid als niet-essentiële aminozuren. Maar er zijn er ook een aantal die je lichaam niet kan aanmaken en die je moet opnemen via voeding: de essentiële aminozuren. Dat is de reden dat je voeding voldoende eiwitten moet bevatten. Eens de aminozuurbevattende eiwitten opgenomen zijn via de voeding, zullen ze zich opnieuw opsplitsen in broodnodige aminozuren die ingezet worden voor verschillende functies in het lichaam.

Dierlijke en plantaardige eiwitten

Dierlijke eiwitten – en de naam geeft het al aan – zijn eiwitten die afkomstig zijn van dieren of dierlijke producten. Dan hebben we het over vlees, vis, gevogelte, melkproducten en eieren. Plantaardige eiwitten daarentegen, komen voor in bijvoorbeeld graanproducten, peulvruchten en noten. Vegetariërs, en vooral veganisten, moeten dus extra aandacht geven aan het binnenkrijgen van voldoende eiwitrijke vervangproducten in hun dieet.

Wist je dat ongeveer 15% van je lichaam bestaat uit eiwitten?

Hebben sporters meer eiwitten nodig?

Dit is geen eenvoudige vraag om te beantwoorden. Waarom? Sport is een breed gegeven. Zo zijn de eiwitnoden voor regelmatige intensieve krachttrainingen niet vergelijkbaar met af en toe eens recreatief gaan hardlopen. Doorgaans hebben de meeste sporters geen extra eiwitten nodig omdat ze voldoende binnenkrijgen via de voeding3. Wil je als fanatieke krachtsporter graag inzetten op het vergroten van je spiermassa, dan zijn extra eiwitten wel aangewezen.

Belang van eiwitten voor ouderen

Tijdens het verouderen worden er meer lichaamsstructuren afgebroken dan opgebouwd. Dit proces is helaas onvermijdelijk waardoor deze leeftijdsgroep vatbaarder is voor ondervoeding. Bepaalde ziekten, zoals dementie, en socio-economische factoren – denk maar aan eenzaamheid – verhogen de kans op een eenzijdige of onvoldoende voeding. Zo kan er overmatig verlies van spiermassa optreden. Dit verlies kan enigszins afgeremd worden door de eiwitinname te verhogen. Waar een gezonde volwassene met een lichaamsgewicht van 70kg ongeveer 56 gram (0,70g/kg) eiwitten per dag nodig heeft, kan dit voor ouderen oplopen tot 70 gram (1,0g/kg) per dag.

Proteocare

NUTRISENS PROTEOCARE

Nutrisens PROTEOCARE bestaat uit 100% zuiver collageen eiwit (90g eiwit/100g poeder) en is aanbevolen bij ziekte, bij risico op ondervoeding, bij kauw- en slikproblemen, bij een zwakke gezondheid, in de menopauze, … De collageen-eiwitten in PROTEOCARE zijn speciaal samengesteld om de aanmaak van spierweefsel te bevorderen, en de opbouw van kraakbeenweefsel, bindweefsel, ligamenten, beenderen en bloedvaten te ondersteunen.

 

Meer info

Bronnen
1 Z Wang, W Shen, DP Kotler, S Heshka, L Wielopolski, JF Aloia, ME Nelson, RN Pierson Jr, SB Heymsfield, “Total body protein: a new cellular level mass and distribution prediction model”, The American Journal of Clinical Nutrition, 2003;78(5):979 – 984.
2 LJ Hoffer, “Human Protein and Amino Acid Requirements”, Human Protein and Amino Acid Requirements, 2016;40(4):460-74.
3 SM Phillips, “Protein requirements and supplementation in strength sports”, Nutrition, 2004;20(7-8):689-95.

Is er voor jou een reden om extra aandacht te geven aan je eiwitinname? Deel jouw ervaringen en tips met andere lezers op onze Instagram en Facebookpagina’s!