Coronavirus: als positief denken gevaarlijk wordt

In volle gezondheidscrisis kan relativeren wat rust brengen. Uit optimisme de werkelijkheid verbloemen, verschuift het probleem echter alleen maar. Het coronavirus kent intussen geen genade. Hoe pakken we dit aan?

Wat is toxische positiviteit? Volgens Jamie Long en Samara Quintero, respectievelijk psycholoog en hypnotherapeut aan de Psychology Group Fort Launderdale (Florida), kan dit worden omschreven als het overdreven optimistisch bekijken van een specifieke situatie. Overmatig enthousiasme verdoezelt het negatieve door het te negeren, te ontkennen of te minimaliseren, zoals bij de huidige pandemie bijvoorbeeld.

Coronavirus en toxische positiviteit

In de context van de coronacrisis kan dit leiden tot verklaringen van het soort: ‘Het is maar een griepje’, ‘Jij hoeft toch niet bang te zijn. Je bent jong en gezond, welk gevaar loop jij nu?’, ‘In vergelijking met andere pandemieën in de geschiedenis heeft COVID-19 slechts heel weinig dodelijke slachtoffers gemaakt’, ‘We moeten gewoon blijven profiteren van het leven want er zal binnenkort toch een vaccin op de markt zijn’ … De coronacrisis minimaliseren op maatschappelijk niveau kan ertoe leiden dat we onvoldoende waakzaam zijn. Het virus kan dan misbruik maken van deze ‘zwakke plek’ en meer schade berokkenen. Het lijkt erop dat het de voorbije weken zo is gegaan in meerdere Europese landen (België, Frankrijk, Groot-Brittannië …), waar we een exponentiële heropflakkering zagen en bijgevolg de invoering van een tweede lockdown. Door de situatie te positief voor te stellen en zo de werkelijkheid niet onder ogen te zien, brengen we onszelf in gevaar.

‘Positief denken is goed, maar als we de realiteit ontkennen, zal dit zich tegen ons keren’

De realiteit ontkennen, is gewoonweg gevaarlijk

Door de realiteit te negeren, brengen we onszelf schade toe. Meerdere onderzoeken naar het onderdrukken van emoties1 hebben aangetoond dat wie de realiteit ontkent, moeilijk kan omgaan met pijnlijke emoties en gedachten. Daaruit blijkt dat door de realiteit te aanvaarden zoals ze is, we beter in staat zijn om het hoofd te bieden tegen stress. Met andere woorden: hoewel onze emoties onderdrukken ons schijnbaar kalmeert, overheerst stress binnenin ons!

4 tips om toe te passen in de praktijk

  • Zeg niet langer ‘Maak je geen zorgen, wees gewoon gelukkig!’, maar liever ‘Ik zie dat je gespannen bent. Kan ik je helpen?’.
  • ‘Alles komt wel weer goed’ zou moeten worden ‘Dat is echt moeilijk voor je, ik denk veel aan jou’.
  • ‘Je moet het positief bekijken’ zou je moeten veranderen naar ‘Ik ben er voor je, in goede en slechte tijden’.
  • ‘Het zou nog erger kunnen zijn!’ zou je moeten omvormen tot ‘Dat is erg. Ik vind het jammer dat je dit moet meemaken’.

Probeer mensen te steunen zonder abstractie te maken van de situatie waarin ze zich bevinden. Je zal hen een dienst bewijzen! Het leven kan ons immers op de proef stellen van tijd tot tijd …

Revogan Saffron-28mg

Saffron

Formule speciaal ontwikkeld voor mensen die kampen met tijdelijke stress, emotionele periodes of professionele vermoeidheid. Saffraan draagt bij tot het emotioneel evenwicht en tot het behoud van een positieve ingesteldheid. Magnesium, vitamines B6, B12 en foliumzuur helpen vermoeidheid te verminderen en dragen bij tot een goed psychologisch functioneren, waaronder stressbestendigheid.

Meer info

Bron
1 James J. Gross, Robert W. Levenson. Hiding Feelings: The Acute Effects of Inhibiting Negative and Positive Emotion. Journal of Abnormal Psychology. 1997 Feb;106(1):95-103 / Stéphane Côté, Anett Gyurak, Robert W. Levenson. The Ability to Regulate Emotion is Associated with Greater Well-Being, Income, and Socioeconomic Status. Emotion. 2010 Dec; 10(6): 923–933. / Daniel M. Wegner, David J. Schneider, Samuel R. Carter III Teri L. White. Paradoxical Effects of Thought Suppression. Journal of personality and social psychology. 1987 Jul;53(1):5-13.

Heb jij ook de neiging om de werkelijkheid te verbloemen? Vertel je verhaal op onze Instagram- et Facebook-pagina’s!