Co-enzym Q10: sporters maken komaf met oxidatieve stress

La coenzyme Q10: contre le stress oxydatif des grands sportifs | Co-enzym Q10: sporters maken komaf met oxidatieve stress

Sport is goed voor onze gezondheid. Een halfuurtje beweging per dag wordt dan ook zeer sterk aangeraden! Maar wie op een hoog niveau aan sport doet, kan te kampen krijgen met oxidatieve stress, en dat is dan weer slecht voor ons lichaam. Gelukkig kun je dat fenomeen tegengaan met het co-enzym Q10. Klaar voor de start? 3, 2, 1, go!
Heb je al gehoord van ‘oxidatieve stress’? Het gaat verrassend genoeg niet om onze mentale toestand, maar om de cellen in ons lichaam die te veel vrije radicalen te verduren krijgen. Vrije radicalen zijn het moleculaire afval van de chemische reactie die ontstaat door ademhaling. Het grote minpunt: ze zijn giftig voor onze cellen. Hun aanwezigheid in ons organisme verklaart bepaalde verouderingsverschijnselen. Gelukkig beschikt ons lichaam over stoffen om ze te neutraliseren. Die opdracht is echter knap lastig in het geval van overproductie van vrije radicalen, veroorzaakt door bepaalde externe factoren. Enkele van die factoren zijn lange blootstelling aan de zon, overdaad aan tabak en alcohol, onevenwichtige voeding, veel stress, overmatige blootstelling aan vervuiling en … intensieve fysieke inspanningen.

“Sportfanaat? Boost je inname van het co-enzym Q10!”

Sporters zijn het slachtoffer van oxidatieve stress

Volgens een onderzoek11 hangt het verband tussen sport en oxidatieve stress af van het type, de duur en de intensiteit van de sport. Een matige, regelmatige fysieke inspanning is goed voor de gezondheid. Even gaan joggen is dus geen enkel probleem. Erg intense sportactiviteiten, zoals ultratrail of een marathon, verhogen daarentegen de oxidatieve stress. Op lange termijn kan dat ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Om de invloed van oxidatieve stress tegen te gaan, moet de consumptie van antioxidanten omhoog – dat is althans het advies van het onderzoek.

Co-enzym Q10, de uitgelezen antioxidant

Onderzoekers2 hebben zich gebogen over de oxidatieremmende kenmerken van het co enzym Q10. Die molecule wordt geproduceerd door ons eigen organisme en gedraagt zich als een vitamine. Alle fysiologische processen die energie vergen, hebben nood aan het co enzym Q10.
Aan het experiment van de onderzoekers namen 36 jonge zwemmers op hoog niveau deel. Er werd vastgesteld dat de oxidatieve stress bij dit type atleten schade veroorzaakt aan het celweefsel van de hartspier. Hoe hebben ze dat vastgesteld? Twee weken lang volgden de zwemmers een intensief schema van twee trainingen per dag. Een deel van de groep nam een supplement van het co-enzym Q10. Het resultaat: hun bloedstalen, die voor en na de trainingssessies werden afgenomen, vertoonden geen enkele biomarker voor oxidatieve stress en geen enkel nefaste invloed op het hartweefsel. Ziedaar het beschermende effect van het co-enzym Q10 tegen oxidatieve stress.

Hoe kunnen we ons lichaam voldoende co-enzym Q10 geven?

Ons lichaam is in staat om de dagelijks benodigde hoeveelheid co-enzym Q10 te produceren. Als je echter héél sportief bent en dus nood hebt aan een extraatje, kies dan vooral voor deze voedingsmiddelen:

  • broccoli,
  • sinaasappelen,
  • rundvlees en kip,
  • vette vis: haring, sardine, zalm …,
  • koolzaadolie en sojaolie,
  • noten en amandelen.

Ook voedingssupplementen kunnen een oplossing bieden. Aarzel niet en vraag je apotheker om advies.

Co-enzym Q10 + Spiruline®

Voedingssupplement co-enzym Q10, verrijkt met spiruline, vitamines B, vitamine D3 en foliumzuur.

Meer info

 

Bronnen
1A. Pingitore, Lima GP, Mastorci F, Quinones A, Iervasi G, Vassalle C, Exercise and oxidative stress: potential effects of antioxidant dietary strategies in sports, Nutrition, 2015.
2Ali Emami, Asghar Tofighi, Siamak Asri-Rezaei, Behnaz Bazargani-Gilani, The effect of short-term coenzyme Q10 supplementation and pre-cooling strategy on cardiac damage markers in elite swimmers, British Journal of Nutrition, 2018.

Dient jouw zondagochtend om te gaan zwemmen? Stoom je je klaar voor een marathon? Welk type sporter je ook bent, deel je sporttips op onze sociale media: Facebook en Instagram!