Selenium: een antioxidant die steeds schaarser wordt

‘Se’ … Herinner je je nog maar bitter weinig van de wetenschapslessen over dat scheikundig symbool? Nochtans is selenium een heel belangrijk spoorelement voor de goede werking van ons lichaam. In ons voedsel zit weinig selenium, maar daar valt gelukkig wel wat aan te doen.

Selenium is een spoorelement (net zoals ijzer, fluor en zink) dat ons lichaam nodig heeft.

Een krachtig antioxidant

Selenium speelt een rol bij de bescherming van onze cellen tegen veroudering. Hoe dan? Selenium fungeert als een schild tegen vrije radicalen, die de oorzaak zijn van oxidatie. Het effect dat die chemische verbindingen op ons lichaam hebben, valt te vergelijken met het roesten van een fiets. Ze worden van nature aangemaakt in ons lichaam, maar kunnen ons schade berokkenen als een teveel ervan aanwezig is. En dat kan het geval zijn onder invloed van externe factoren: een lange blootstelling aan de zon, te veel tabak of alcohol, onevenwichtige voeding, veel stress, overmatige blootstelling aan verontreiniging …
Selenium laat niet alleen onze huid er jeugdig uitzien, het versterkt ook ons immuunsysteem. Genoeg redenen dus om ervoor te zorgen dat je geen tekort hebt! Maar ons lichaam produceert zelf geen selenium: het is enkel te vinden in onze voeding.

In de meeste landen ter wereld zijn de gronden seleniumarm.

Steeds minder selenium in de grond

Selenium zit van nature in de grond. In onze voedselketen is selenium vooral te vinden in de gewassen (granen, groenten, fruit) die het in zich opnemen, maar we kunnen ook selenium vinden in de dieren die van die gewassen eten en daarna op ons bord belanden. Het seleniumgehalte van onze voeding hangt dus sterk af van het seleniumgehalte van onze gronden. Vandaag de dag is het echter zo dat in de meeste landen ter wereld de gronden seleniumarm zijn. Dat is ook in België het geval. Uit een onderzoek dat hier bij ons werd uitgevoerd op 539 gronden die bestemd zijn voor commerciële teelt, blijkt immers dat die gronden te weinig selenium bevatten om te kunnen worden opgenomen via de geteelde gewassen.1 Onderzoekers geven de klimaatverandering de schuld van de verarming van onze gronden. Volgens hun analyses zal het er in de toekomst niet beter op worden: tegen het einde van deze eeuw zal 66% van de landbouwgronden gemiddeld 9% van zijn seleniumgehalte verliezen.2

Eén mens op 7 wereldwijd krijgt onvoldoende selenium binnen.

Voedingssupplementen: een steuntje in de rug

Vandaag krijgt één mens op 7 wereldwijd niet genoeg selenium binnen. In België krijgen we gemiddeld 60 microgram selenium per dag binnen.3 Die hoeveelheid ligt maar net binnen de grens van de dagelijkse hoeveelheid die aanbevolen wordt door de Hoge Gezondheidsraad (tussen 60 en 70 microgram per dag voor een volwassene). Daarom sporen experts steeds vaker aan om voedingssupplementen met selenium in te nemen. Dat zou bijdragen tot een betere algemene gezondheidstoestand, vooral bij personen die het grootste risico lopen op een tekort, namelijk al wie vaak blootgesteld wordt aan de zon, een streng dieet volgt, rookt of regelmatig alcohol drinkt. Maar opgepast, want een teveel aan selenium (meer dan 300 microgram per dag) kan giftig zijn voor ons lichaam. Aarzel niet om je arts om advies te vragen over een evenwichtige voeding.

Selenium ACE+D®

Dit voedingssupplement bevat selenium en de vitamines A, C, E en D. Het heeft een antioxiderende werking, geeft een boost aan het immuunsysteem, biedt bescherming tegen celveroudering en vermindert vermoeidheid.

Meer info

Bron
1  L. De Temmerman; N. Waegeneers; C. Thiry; G. Du Laing; F. Tack; A. Ruttens, Selenium content of Belgian cultivated soils and its uptake by field crops and vegetables, Science of The Total Environment, 15/01/2014.
2  G. D. Jones; B. Droz; P. Greve; P. Gottschalk; D. Poffet; S. P. McGrath; S. I. Seneviratne; P. Smith; L. H. E. Winkel, Selenium deficiency risk predicted to increase under future climate change, PNAS, 14/03/2017.
3  N. Waegeneers; C. Thiry; L. De Temmerman; A. Ruttens, Predicted dietary intake of selenium by the general adult population in Belgium, Food Additives & Contaminants: Part A, 2013.

Wil je nog meer gezondheidsinformatie? Neem dan ook eens een kijkje op onze Instagram – en Facebookpagina’s!