Overgewicht: wanneer moet je je zorgen maken?

Slechte voedingsgewoonten, te weinig beweging … Door onze levensstijl zijn er tegenwoordig meer mensen met overgewicht of obesitas. Waarom is een gezond gewicht zo belangrijk? En wanneer moet je aan de alarmbel trekken?

Bij overgewicht en obesitas is er sprake van overtollig lichaamsvet. Dit teveel aan lichaamsvet ontstaat doordat er meer calorieën worden opgenomen dan dat het lichaam gedurende een lange periode kan verbruiken. De cijfers zijn ronduit alarmerend: sinds 1980 is het aantal personen met obesitas verdubbeld. In België heeft 45% van de mensen tussen 3 en 64 jaar overgewicht. 29% van deze mensen lijdt aan obesitas.

De body-mass index …

Door enkel je gewicht te kennen, kan je niet weten of je al dan niet overgewicht of obesitas hebt. Hiervoor moet je de body-mass index (BMI) gebruiken, een referentie-instrument waarbij je je gewicht in kilo moet delen door het kwadraat van je lengte in meter.

  • Bij een resultaat van 25 of meer is er sprake van overgewicht.
  • Een BMI van 30 of meer betekent obesitas.
  • Mensen met een BMI van meer dan 40 lijden aan morbide obesitas.

… en de buikomtrek!

De resultaten van de BMI moeten steeds gekoppeld worden aan de buikomtrek. Waarom? Omdat vet dat zich ophoopt in de buik nu net het vet is dat de meeste risico’s inhoudt. Om je buikomtrek te meten, plaats je het meetlint net onder je navel (tussen je onderste rib en de bovenkant van je heupbeen).
Een buikomtrek vanaf 80 cm voor vrouwen en 94 cm voor mannen brengt een matig risico op gezondheidsproblemen met zich mee. Een buikomtrek vanaf 88 cm (bij een vrouw) en 102 cm (bij een man) betekent een verhoogd risico op gezondheidsproblemen.

“In België heeft 45% van de mensen tussen 3 en 64 jaar overgewicht.”

Overgewicht en obesitas: welke gezondheidsproblemen?

Het lijkt voor veel mensen misschien moeilijk te geloven, maar overgewicht leidt vaker tot sterfte dan ondergewicht! Er is een rechtstreeks verband tussen overgewicht en verschillende ernstige ziektes zoals hart- en vaatziekten, type 2 diabetes, ademhalingsproblemen, artrose, bepaalde kankers … Bovendien geraken mensen met obesitas vaak afgezonderd: ze ondervinden moeilijkheden om zich alleen te verplaatsen, blijven dus vaker thuis en daar heeft hun sociaal leven onder te lijden.

Hoe kan je het probleem aanpakken?

Als je overgewicht hebt, probeer dan vooral niet te vermageren door ‘miraculeuze’ diëten. Je gaat beter eens langs bij je huisarts. Op basis van je profiel, zal de huisarts een aanpak op maat voorstellen: het gewicht stabiliseren, de buikomtrek verminderen, gewicht verliezen … Hij zal ook trachten je levensstijl te verbeteren door advies te geven over voeding, lichaamsbeweging en slaap … Daarnaast zal er ook aandacht geschonken worden aan het psychologische aspect want het is van groot belang om het welzijn, de eigenwaarde en de sociale integratie van de patiënt te verbeteren. Indien nodig zal de huisarts je doorwijzen naar specialisten (diëtist, arts-voedingsdeskundige, psycholoog, chirurg …).

“Als je overgewicht hebt, probeer dan vooral niet te vermageren door ‘miraculeuze’ diëten.”

Hoe kan je overgewicht en obesitas vermijden?

Ga voor drie gezonde en evenwichtige maaltijden per dag: eet vooral fruit en groenten. Tracht suiker, zout en vet te beperken. Om de juiste voeding te kiezen, doe je er goed aan om de productlabels te leren lezen. Hierop kan je namelijk informatie vinden over het gehalte aan suiker, zout en vetten en over het totaal aantal calorieën.

Een regelmatige lichaamsbeweging is zeer belangrijk. Probeer niet te veel neer te zitten en beweeg zoveel mogelijk in het dagelijkse leven:

  • Een regelmatige lichaamsbeweging is zeer belangrijkga zo vaak mogelijk te voet: om je kinderen van school te gaan halen, om boodschappen te doen …;
  • als je met de tram of de bus gaat, stap dan een halte vroeger af;
  • kies voor de trap in plaats van de lift;
  • ga in het weekend eens wandelen of fietsen;
  • als je een tuin hebt, werk er dan in;
  • doe vol energie het huishouden;

Slaap voldoende: wist je dat vermoeidheid een risicofactor van overgewicht is? Een tekort aan slaap zou immers aanzetten tot meer eten en zou de hormoonproductie stimuleren die het hongergevoel triggert. Door beter te slapen, kan je dus je gewicht gemakkelijker onder controle houden.

Beheers je stress: sommige mensen storten zich op eten als ze stress of angst ervaren. Als je je stress leert te beheersen, dan kan dat dus een positief effect hebben op je gewicht.

Suiker- en vetarme producten

Wil je kunnen blijven genieten van lekker eten en toch ook gewicht verliezen? Om je hierbij te helpen, biedt Revogan een breed gamma aan heerlijke producten aan zonder toegevoegde suikers en met een laag vetgehalte: dranken, zoetstoffen, broodbeleg, kazen…
Meer weten

 


Bewegen, gezond eten … Er zijn veel tips die kunnen helpen om een gezond gewicht te behouden. Heb jij ook tips? Deel ze dan op onze sociale netwerken!