Nieuwe voedselpiramide draait alles om!

In Vlaanderen is onlangs een nieuw model van de voedselpiramide voorgesteld. Wat houdt de piramide in? Waarin verschilt ze van de vorige, traditionele voedselpiramide? Revogan zet alles op een rijtje.

De eerste grote nieuwigheid: de voedselpiramide staat voortaan ondersteboven. De elementen die het belangrijkst zijn voor onze gezondheid en die we dus voorrang moeten verlenen, staan nu helemaal bovenaan in de piramide. Water neemt de ereplaats in, want elke dag anderhalve tot twee liter water drinken is van het allergrootste belang om gezond te blijven.

Veel fruit en groenten

De tweede categorie bestaat in de eerste plaats uit fruit en groenten; die mogen onbeperkt genuttigd worden. Verder bevat deze categorie ook peulvruchten (linzen, bonen, enz.), oliehoudende vruchten (amandelen, okkernoten, enz.), plantaardige oliën, aardappelen en zetmeelhoudende producten (rijst, deegwaren, brood, enz.). In de oude voedselpiramide vielen de plantaardige oliën en oliehoudende vruchten nog onder de levensmiddelen die met mate te nuttigen waren, zoals ook gold voor boter. Maar boter zit vol verzadigde vetzuren en is dus veel slechter voor de gezondheid dan vetten van plantaardige oorsprong.

Minder boter en rood vlees

In de derde categorie van voedingswaren staan op de eerste plaats vis en zuivelproducten zoals melk en yoghurt, gevolgd door kaas, eieren en gevogelte. Voor het eerst wordt rood vlees (rundvlees, kalfsvlees, varkensvlees en schapenvlees) gescheiden van de andere soorten vlees en staat het helemaal onderaan in de piramide in een aparte categorie (de vierde). Dat betekent dat rood vlees in kleinere hoeveelheden gegeten moet worden. Overdadige consumptie van rood vlees vergroot bijvoorbeeld het risico op bepaalde kankers (zoals darmkanker) en is daarom af te raden. Ook boter is naar categorie vier verbannen. Boter bevat zogenaamde slechte vetten en vergroot het risico op hart- en vaataandoeningen. Het moet dus met grote mate worden genuttigd.

Overbodige levensmiddelen

Dé grote vernieuwing in deze piramide: levensmiddelen die vanuit voedingsstandpunt geen enkele meerwaarde hebben, staan niet meer in de piramide, maar in een rode cirkel erbuiten. In die cirkel bevinden zich alcohol, snoep, gesuikerde dranken, zout, gebakken en/of vette levensmiddelen (chips, pizza, frieten, enz.), bereide gerechten en charcuterie. Deze levensmiddelen hoeven niet per se uit de voeding gebannen te worden, want het zijn vaak dingen waaraan we plezier beleven, maar ze moeten zo min mogelijk genuttigd worden.


En u, wat zijn uw tips en trucs om gezond te eten? Deel uw adviezen met andere internauten op onze sociale netwerken!