Meer energie door minder suiker!

’s Ochtends een lekkere croissant, ’s middags wat frisdrank, dan nog een koekje bij de koffie … De hele dag door stoppen we ons vol met suiker. Nochtans zijn er heel wat redenen om net mínder suiker te consumeren. Van minder suiker krijg je bijvoorbeeld … meer energie!

Wat zou een koffie zijn zonder een klontje suiker? Een Brusselse wafel zonder laagje poedersuiker of aardbeien zonder kristalsuiker? We eten suiker omdat het lekker is en omdat het ons goed doet voelen. Maar ook al is suiker voor onze smaakpapillen een waar festijn, goed voor onze gezondheid kun je het niet noemen.

Tussen piek en dal

Meer-energie-door-minder-suikerHet is belangrijk een onderscheid te maken tussen goede en slechte suikers. Suikers in onze onmiddellijke omgeving zijn korteketensuikers (ook wel snelle suikers genoemd). Daaronder vallen sacharose, fructose of glucose. Snelle suikers vind je bijvoorbeeld in gebak, honing, snoepjes, ontbijtgranen enz. Door deze suikers te consumeren, veroorzaak je een piek in je bloedsuikerspiegel en krijg je een stevige oppepper. Maar anderhalf uur later zakt je suikerspiegel en krijg je een slag van de hamer. Tussen die piek en dat dal gaat je energiepeil tekeer als een jojo. Om je op lange termijn krachtig en energiek te voelen, worden langeketensuikers (of trage suikers) aanbevolen. Die vind je onder andere terug in zetmeelhoudende producten, zoals pasta en rijst.

Switch naar gezondere voeding.

Gezond eten

Wie minder snelle suikers wil consumeren, moet zich op gezondere voeding richten. Daarbij horen voedingsmiddelen die goede vetten bevatten: oliehoudende voedingsstoffen (pompoenpitten, noten, amandelen …), vette vis (zalm, tonijn …), linzen, quinoa enz. Die zogenaamde onverzadigde vetten zijn een belangrijke bron van energie en veroorzaken naderhand géén dipje. Door terug te grijpen naar gezonde voedingsgewoonten voel je je al snel weer in vorm. Bovendien leer je door minder suiker te eten ook de echte smaak van voedingsmiddelen opnieuw kennen en raak je gewend aan natuurlijke producten.

Zachte overgang

Een ander voedingspatroon aannemen, doe je geleidelijk. Het duurt zo’n drie tot tien weken om te stoppen met vlees, gluten of suiker. Zo’n omslag vraagt immers een verandering van je lichaam, maar ook van je geest. Tenslotte gooi je vooral je gewoontes helemaal om. In het geval van suiker, moeten we bovendien rekening houden met een extra factor, namelijk de verslaving, zoals tal van onderzoeken al hebben uitgewezen.*

Onze tips

  • Ban toegevoegde suikers: zeg stop tegen suiker in je koffie of thee, drink water in plaats van frisdranken, voeg geen suiker toe aan je appelmoes … Kortom, maak écht komaf met de zichtbaarste suikers.
  • Ga voor een hartig ontbijt: confituur, chocoladepasta, ontbijtkoeken … De eerste maaltijd van de dag is vaak ook de zoetste. Vervang suiker door zoute smaken, bijvoorbeeld kaas of zalm.
  • Snoep gezond: koekjes en chocolade zijn natuurlijk echte guilty pleasures, maar probeer ook eens andere smaken uit: rozijnen, amandelen, gedroogde abrikozen, chiazaadjes, rijstwafels, amandelmelk …
  • Lees het etiket: suiker is een smaakversterker. Daarom voegen producenten suiker toe aan tal van hun producten (kant-en-klaarmaaltijden, sauzen …). Lees het etiket en spoor de verborgen suikers op. Ingrediënten die eindigen op -ose, zoals sacharose, zijn de grote boosdoeners.

De jacht is geopend!

Met dank aan Morgane Daniel, diëtiste en voedingsdeskundige gespecialiseerd in menselijke voeding.

Broodbeleg Prodia®Broodbeleg Prodia®

Het Prodia®-gamma werd speciaal ontwikkeld voor mensen die een vet- en/of suikerarm dieet volgen. Ook diabetici mogen naar hartenlust genieten zonder inspuiting van insuline.

Meer info

Bron
*Tryon MS, Stanhope KL, Epel ES, Mason AE, Brown R, Medici V, Havel PJ, Laugero KD, Excessive sugar consumption may be a difficult habit to break: a view from the brain and body, The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Juni 2015.


Kies je voortaan voor suikervrije of suikerarme voeding? Welke voordelen heb je al ondervonden? En hoe slaag je erin om minder suiker te eten? Deel je ervaringen via onze sociale media!