Fit aan de dag beginnen … En, actie!

Se réveiller en forme le matin | Fit aan de dag beginnen

“Ik zal pas een ochtendmens worden als de ochtend om 13 u begint.” Kun je je helemaal vinden in deze uitspraak? Dan behoor je tot de groep mensen die vinden dat hun wekker altijd te vroeg afgaat. Gelukkig bestaat er een scenario om de dag (bijna) perfect aan te vangen. Lees onze tips!

De wekker gaat af … Je oogleden zijn zwaar, je lichaam en matras voelen onafscheidelijk en je geest is nog even warrig als je lakens. Uit bed geraken om te gaan werken, is ook deze ochtend weer zeer lastig. En toegegeven, ons levensritme heeft geen medelijden met ons. We moeten zeer vroeg wakker worden en meteen daarna al actief zijn. Gelukkig kun je je een aantal gewoontes eigen maken waarmee je de ster van de ochtend wordt.

Zorg voor voldoende nachtrust

Om fit te zijn, moet je genoeg geslapen hebben. Gemiddeld hebben we zeven à acht uur slaap nodig per nacht om er weer tegenaan te kunnen. Maar de ene persoon heeft meer of net minder slaap nodig dan de andere. Ga dus na hoeveel slaap je nodig hebt.
Om ’s ochtends nog een paar minuutjes extra rust te hebben, drukken sommige mensen herhaaldelijk op de ‘snooze’-knop van hun wekker. Maar dat is niet zo’n goed idee. Een dergelijke slaap, namelijk licht en telkens in stukjes, is absoluut niet verkwikkend. De oplossing is simpel: zet je wekker wat later of ga vroeger slapen.

Ontwaak met een muziekje

Kies de juiste soundtrack om mee wakker te worden. Verander dat verschrikkelijke ‘biep biep’-geluid waarmee je met een schok wakker wordt en waar je oren pijn van doen. Kies daarentegen voor liedjes waar je goedgeluimd van wordt: ‘Another Day of Sun’ uit La La Land, ‘Everybody Needs Somebody’ uit The Blues Brothers … Of ga voor liedjes die je doen voelen als een overwinnaar: ‘Eye Of The Tiger’ uit Rocky 3, ‘The Imperial March’ uit Star Wars … Rustgevende geluiden zijn ook een goed idee, bijvoorbeeld vogelzang of het geluid van een waterval. En nog een tip: verander het geluid regelmatig, zodat je het niet beu geraakt.

Beweeg

Maak je geen zorgen, het is niet nodig om vlak na het ontwaken een reeks pomp- en buikspieroefeningen te doen. Laat dat maar over aan Rocky Balboa en Apollo Creed. Het is goed om de spieren wakker te maken, maar dat kan ook op een rustige manier. Neem dus even de tijd om je volledig uit te rekken in bed. Sta daarna recht en als je dan nog gemotiveerd bent, kun je nog wat sprongetjes maken om energie op te doen.

Ga voor een verkwikkend ontbijt

Na de voorgaande stappen, zou je al in de keuken moeten zijn. Bravo, je hebt de rode loper verdiend! Vergeet croissants, witte boterhammen met confituur, chocomelk … Die voeding bevat veel suiker. Ze veroorzaakt een piek in je bloedsuikerspiegel: je krijgt dus een stevige oppepper. Maar een paar uurtjes later, wanneer je suikerspiegel weer zakt, krijg je gegarandeerd een slag van de hamer. Kies daarom voor een evenwichtig ontbijt, zoals een bruine boterham met kaas of yoghurt een stuk fruit.

Chocoladepasta met honingaroma Prodia®

Kiezen voor het Prodia®-gamma is een zeer goede keuze, omdat suikervrij in Prodia broodbeleg ook echt suikervrij is. Koppel daaraan het extreem lage vetgehalte in de choco, en u krijgt een waardig en waardevol alternatief voor klassiek zoet broodbeleg. De chocopasta bevat slechts 3,2 g vet/100 g of 92 % minder vet en 75 % minder calorieën ten opzichte van de klassieke choco.

Meer info


Ben jij een ochtendmens en om 8 u al zo fris als een hoentje? Wat zijn je geheimen? Welke liedjes geven je energie bij het ontwaken? Welke oefeningen maken je helemaal fit? Wat eet je om je energiek te voelen? Vertel het ons allemaal op Facebook en Instagram!